Jo Ligthart

Jo werd geboren op 4 maart 1923 al oudste dochter van het gezin Ligthart. Ze hielp haar moeder in de huishouding en volgde de naaischool in Schagen. Op 18 jarige leeftijd koos ze haar eigen weg en behaalde haar Ooievaartje op de kraamopleiding.

Tijdens een verhuizing ontmoete ze kapelaan Ettinger . Hij werd tot pastoor benoemd in de Lijnden en Jo werd zijn huishoudster.  Ze was een goede gastvrouw en kon lekker koken. Ze verzorgde niet alleen de pastorie, maar tevens waste en streek ze de alben en altaarkleden voor de kerk, verzorgde de bloemen en luidde de kerkklok. Na zijn overlijden zocht ze een baan buitenshuis en werkte voor de Rabobank.

In 1994 keerde ze terug naar Tuitjenhorn. Daar wilde ze graag haar  rol als ondersteunende oudste zus blijven vervullen. Ze was een vrouw die graag onafhankelijk wilde blijven maar moest later met moeite toelaten dat ze door andere verzorgd moest worden. Jo’s liefste wens ging in vervulling door  te overlijden in haar eigen huis en in haar eigen bed.